Žalm 9

Vít Šmajstrla

Žalm 9

1 Pro vedoucího chval. Na mút labben. Davidův žalm.

  • Co tato slova znamenají, nelze s jistotou určit. Stv. překlady jim přikládají různé významy: „Pro tajnosti (/ o tajnostech) syna“ (tak LXX a Vul) či „pro smrt syna“ (Pš); starověcí vykladači spojovali slova al a múth ve slovo alamóth (dětství / mládí). Novější překladatelé se kloní spíše k tomu, že jde o označení nápěvu či hudebního nástroje. 
  • Tento žalm patří dohromady s následujícím Ž 10. Jedná se o jakýsi alfabetický dvojžalm. První v. Ž 9 je nadpisek; v. Ž 9,2 začíná prvním písmenem h. abecedy, v. Ž 9,4 druhým atd. Tedy vždy dva v. náleží jednomu písmenu h. abecedy. Ž 9 končí písmenem kaf (v. 20); Ž 10 začíná v prvním v. písmenem lámed. Některá písmena jsou ovšem vynechána – je použito celkem 18 z 22 písmen (chybí d, m, s a c). V Ž 10 patří k některému písmenu verše tři a pořadí se nedrží obvyklého řazení písmen důsledně.
  • Struktura žalmu je tedy dosti rafinovaná. Zbásnit žalm je již samo o sobě náročné – ztížit si tvorbu ještě dalšími pravidly (např., že verše jsou „abecedně“ řazeny), svědčí o značeném básnickém mistrovství i sebevědomí.
  • Občas je někdo nadán básnickou genialitou – není pro něho problém celý večer „sypat z rukávu“ verše (říká se to o Francois Villonovi, Vítězslavu Nezvalovi, aj.)

2 Hospodine, celým srdcem ti budu vzdávat chválu, budu vyprávět o všech tvých divech.

  • (toto a další tři slovesa jsou v kohortativu1 a lze je také přeložit -) n.: chci … 
  • [tento výraz je v Ž použit 30× (kromě Ž 118,23 vždy v pl.) a vyjadřuje činy (obvykle zázračné) manifestující Boží svrchované panství nad událostmi]; 
  • David je rozhodnut se plně vložit do vyjádření chvály Bohu.
  • Boha je vždy za co chválit – ale nejvíce chválu procítíme, když Bůh něco udělá v náš prospěch.
  • Tehdy toužíme Boha za Jeho pomoc chválit a hovořit o ní, tehdy Jej chválíme nejvíce „celým srdcem“.

3 V tobě se budu radovat a veselit, budu opěvovat tvé jméno, ó Nejvyšší!

  • [jako oslovení Boha v Písmu pouze zde a Ž 92,2];
    • Možná je zajímavé, že toto nabízející jméno je používáno v Bibli tak málo – vždyť to, že Bůh je nejvyšší autoritou, je nabíledni.
    • Jde o hebrejské Eljon.
    • Eljon se vyskytuje častěji (kolem třiceti výskytů, např. Melchisedech, kněz Boha Nejvyššího nebo Ž 91 „Kdo přebývá v úkrytu Nejvyššího (Eljon), spočine ve stínu Všemohoucího (Šaddaj).
  • Radovat se v Bohu – jak se to dělá? Jde o hlubokou vnitřní radost způsobenou Bohem samým. Vědomím, že mám s Nejvyšším vztah, že On je na mé straně a že zasahuje v můj prospěch.
  • Může být větší důvod k radosti, než toto vědět?
  • Opěvovat Boží jméno znamená nadšeně se o Bohu vyjadřovat. Ať už slovy, básní nebo písní.

4 Když se moji nepřátelé obrátili nazpět, upadli a zmizeli před tebou.

  • n.: klopýtli;
  • n.: zhynuli;
  • n~: tvou přítomností;
  • Davidovo nadšení z Boha je způsobeno konkrétní pomocí, které se mu od Boha dostalo – odstraněním nepřátel.

 

  

  1. V hebrejštině se kohortativ údajně nejčastěji vyskytuje v 1. os. jednotného čísla a pozná se podle zvláštního zakončení. Vyjadřuje chtění, úmysl nebo rozhodnutí něco udělat. V češtině obdobu nemáme. ↩︎

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení