Izajáš – kapitola 48

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 48

1 Slyšte toto, dome Jákobův, totiž ti, kdo se nazývají Izraelovým jménem a vyšli z Judových beder,  přísahají v Hospodinově jménu a připomínají Boha Izraele, avšak ne (v pravdě ani ve spravedlnosti,)

  • dle Qu; TM: vod;
  • n.: pravdivě ani spravedlivě;
  • Adresát slov je jasný a hned v oslovení je také zdůrazněno, v čem je adresátův problém: „Geneticky“ Hospodinu patří a také se k Němu hlásí. Možná by se dalo říci, že se jako Boží lid prezentují či že se Hospodinem „ohánějí“.
  • V jejich vztahu k Hospodinu je ale přítomno velké „ALE“ – nevztahují se k Němu ani v pravdě, ani ve spravedlnosti. Přestože o Bohu mluví, nezajímá je Jeho názor, neberou ohled na to, co Hospodin říká a co chce. A co Bůh od svého lidu chce? Aby vztah jeho lidu k Němu byl opravdový a pravdivý – aby si nevymýšleli a nelhali. A aby dbali na spravedlnost – aby brali ohled na to, že Mu na spravedlnosti velmi záleží.

2 ačkoliv se nazývají podle svatého města a opírají se o Boha Izraele — Hospodin zástupů je jeho jméno:

  • n~: spoléhají na …;
  • Opět velké AČKOLIV – něco jiného říkají a něco jiného dělají.

3 Dřívější věci jsem odedávna oznámil, z mých úst vyšly a rozhlásil jsem je, náhle jsem způsobil, že přišly. 

  • Hospodin většinou nejedná bez toho, aby lidi předem neupozornil či je nevaroval. Hospodin řekne, že něco udělá – tím je to dáno: rozhodnutí je přijato a bude realizováno.
  • Pak to rozhlásí. A nějakou dobu se neděje nic. Co dosti často vede k tomu, že lidé na Jeho slovo zapomenou nebo je vytěsní či vyignorují.
  • Nicméně po nějaké době čekání či nečinnosti se Bůh postará o to, aby se věc stala – a většinou je to pak z pohledu lidí náhle, nečekaně.

4 Protože jsem věděl, že jsi zatvrzelý, šlacha železná je tvoje šíje a tvé čelo je bronzové,

  • [obraz člověka, který napnul svoje svaly – zvl. na obličeji a šíji – jako výraz rozhodného odmítnutí a vzpoury];
  • Šíje jako železná šlacha a čelo z bronzu – jsou „pěkné“ obrazy vyjadřující naprostou nepoddajnost, neochotu se podřídit nebo přiznat Bohu pravdu.

5 Oznamoval jsem ti ty věci předem. Zvěstoval jsem ti je dříve , než přišly, abys neřekl: Mé zpodobení  to učinilo, moje tesaná modla či má odlitá modla to přikázala.

  • h.: je, tj. ty věci;
  • Vidíme, že Bůh někdy věci zjevuje předem, aby dal najevo, že za nimi stojí On. Jestliže ale Boží prorok řekne, co se stane, a ono se to opravdu naplní, jde o bezpečný důkaz, že za událostí stojí Hospodin.
  • Bůh tak předchází riziku, že by Izraelci některé události přičetli svým modlám. Ve smyslu:
    • Přišlo zemětřesení – Izraelci řeknou: To je přece jasné, přišlo zemětřesení, protože jsme o to prosili naše modly, resp. protože jsme naše baaly zanedbávali. Přestože modly samozřejmě žádné zemětřesení udělat nemohou, může to být matoucí.
    • Když ale prorok jasně se hlásící k Hospodinu řekne: Přijde zemětřesení (protože ho pošle Hospodin) a ono skutečně přijde, je těžší událost přičítat někomu jinému nebo se vymlouvat.

6 Slyšel jsi to a nyní na to všechno pohleď. A vy — což to nebudete oznamovat? Způsobil jsem, že od nynějška uslyšíš nové věci, skryté, které jsi neznal. 

h.: střežené věci; srv. Ř 16:25.Ř 16:26
7Nyní byly stvořeny, nikoli dříve, dodnes jsi o nich neslyšel, abys neřekl: Hle, věděl jsem to.t7 t7 h. pl.; n.: znal jsem je
8Neslyšel jsi, ani jsi nevěděl; tvé ucho nebylo dříve otevřeno, protože jsem věděl, že budeš stále jednat zrádně, vždyť vzbouřencemt8 jsi byl nazván od matčina lůna. t8 Iz 53:12; n.: vzpurníkem; Iz 46:8
9Kvůli svému jménu zdržuji svůj hněva a pro svou chválu se vůči tobě krotím, abych tě nevyhladil.b a Jon 4:2srv; Na 1:3Př 19:11 b Neh 9:31srv
10Hle, přečistila jsem tě, ale ne jako stříbro, vyzkoušelt9 jsem tě v pecib soužení.c t9 opraveno TM: bchartíká – vyvolil jsem tě – dle 1QIs na bchantíká (srv. Jr 9:6!); Dt 8:2a Iz 1:25 b 1Kr 8:51 c Dt 26:7Neh 9:9
11Kvůli sobě, kvůli sobě samému to učiním, vždyť jak může být (mé jméno)t10 znesvěcováno? Svou slávu jinému nedám.a t10 tak vkládá LXX; Qu: jak mohu být … a Iz 42:8!
12Slyš mě, Jákobe, Izraeli, můj povolaný.t11 Já jsem,a já jsem první, já jsem také poslední.b t11 n~: kterého jsem povolal; Iz 42:6 a Iz 41:4!; Iz 46:4 b Zj 1:8Zj 22:13
13Ano, má ruka založilaa zemi a má pravice rozestřelab nebesa; volám na ně a společně se postaví. a Iz 51:13Iz 51:16Př 3:19Žd 1:10 b Iz 40:22v
14(Shromážděte se, vy všichni, a slyšte:)t12 Kdo (z nich)t13 oznámil tyto věci? Ten, kterého Hospodin miluje, vykoná jeho záměr st14 Babylonema (a jeho paže bude na Chaldejcích.)t15 t12 var.: Všichni se shromáždí a budou poslouchat. t13 n.: mezi nimi; [může odkazovat na modly ve v. Iz 48:5]; var.: z vás / mezi vámi t14 n.: v / proti … t15 var.: a s jeho potomstvem – s Chaldejci; LXX: … vyhladí símě Chaldejců; $ a Jr 50:45
15Já, já sám jsem promluvil a také jsem ho povolal. Přivedl jsem ho a dopřeji úspěcha jeho cestě.t16 t16 dle LXX; TM: jeho cesta uspěje. a Sd 18:5srv; Neh 1:11Joz 1:8
16Přistupte ke mně, slyšte toto: Od počátku jsem nemluvil tajně,a od chvíle, kdy to nastalo, já jsem při tom. A nyní mne poslal Panovník Hospodin (se svým Duchem.b)t17 t17 h.: a jeho Duch / a svého Ducha a Iz 45:19J 18:20srv b Iz 11:2Iz 42:1
17Toto praví Hospodin, tvůj (vykupitel, Svatý Izraele:)a Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, který tě vyučuje ke tvému prospěchu, který tě vodí cestou, po nížb půjdeš. a Iz 43:14Iz 47:4 b Iz 30:21
18Kéž bys pozorně naslouchala mým příkazům! Tvůj pokoj by byl jako řeka a tvá spravedlnostb jako mořské vlny,c a Jr 6:19 b Iz 9:7Iz 32:17Iz 54:13n; Iz 60:17Ž 85:11 c Iz 51:15
19tvého potomstva by bylo jako písku,a potomkůt18 z tvého lůnab jako jeho zrnek;t19 nebylo by vyhlazenoc ani vyhubenod jehot20 jméno přede mnou.t21 t18 n.: výhonků; Iz 61:9Iz 65:23Jb 5:25 t19 n.: oblázků / štěrku t20 var.: tvé t21 n.: z mé přítomnosti a Iz 10:22Jr 33:22Oz 2:1b 2S 7:12 c Rut 4:10!; 1Kr 2:4Abd 1:10Př 2:22 d Dt 4:26
20Vyjděte z Babylona,v22 utečte od Chaldejců, se zvukem jásotu to oznamujte a rozhlašujte, přineste to až na konec země. Prohlašte: Hospodin vykoupila svého otroka Jákoba! v22 [Židé nemuseli přímo utíkat (Iz 54:12), ale měli si pospíšit, kvůli soudům přicházejícím na Babylon; poslední zmínka o Babyloně v Iz] a Iz 44:22n; Jr 31:11
21Neměli žízeň,v23 když je vodila pustinami. Nechal pro ně prýštit vodu ze skály; rozdělil skálu a vytryskla voda.b v23 [tak jako se Bůh staral o svůj lid po vyjití z Egypta (Iz 32:2Iz 35:6Iz 49:10Ex 17:6), tak se bude starat i po vyjití z babylonského zajetí ] a Am 2:10 b Nu 20:11
22(Ničemové nemají pokoj,v24 praví Hospodin.)t25 v24 Iz 39:8t25 h.: Není pokoj, praví Hospodin, pro ničemy; //57,21; Iz 3:11; srv. Jr 12:12!; Ž 38:4; [tj. nebude se jim dařit dobře; Dt 29:182Kr 4:26]

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení