1 A když otevřel sedmou pečeť, nastalo v nebi ticho asi na půl hodiny.
- Podle jednoho vtipu je půlhodinového ticho důkazem toho, že muži budou v nebi o třicet minut dříve než ženy 😊😊.
- Nicméně co ticho může znamenat? Zřejmě jde o napjaté ticho, případně „ticho před bouří“.
- Pečetě jsou již rozlámány všechny, nic by tedy nemělo bránit otevření a přečtení svitku (což zřejmě znamená úplně poslední fázi, případně závěrečnou hroznou fázi, případně úplný konec dějin světa tak, jak jej známe).
- Všichni napjatě očekávají, co po rozlomení poslední pečetě bude následovat.
- Něco ve smyslu zmáčknutí posledního červeného tlačítka nebo přecviknutí posledního drátku v neznámém elektronickém zařízení. Člověk kleštěmi přecvakne drátek, zmáčkne tlačítko a instinktivně se přikrčí očekáváním, co přijde.
- Zatím po rozlomení každé pečetě následovaly události dramatické či hrozné – očekávání, že poslední pečeť přinese něco ještě dramatičtějšího či horšího, je oprávněné.
- Shrnutí dosavadních událostí:
- 🔹 1. pečeť – Bílý kůň s lukem
- 🔹 2. pečeť – Rudý kůň s mečem (války)
- 🔹 3. pečeť – Černý kůň s vahami (drahota)
- 🔹 4. pečeť – Bledý kůň se Smrtí a Hádesem (masové umírání)
- 🔹 5. pečeť – Duše mučedníků (pronásledování věřících)
- 🔹 6. pečeť – Kosmické otřesy
- Mezihra – Zapečetění Božího lidu, Zástup před trůnem
- 🔹 7. pečeť – Ticho v nebi
2 A uviděl jsem sedm andělů, kteří stáli před Bohem; a bylo jim dáno sedm polnic.
- Co se tedy následuje po poslední pečeti?
- Sedmá pečeť kupodivu kromě ticha nestartuje jednu další konkrétní událost, ale otevírá celou další sekvenci (sedmi) událostí.
- Uvádí na scénu sedm andělů s polnicemi, z nichž každá přinese další hrozivé události, které si nijak nezadají s událostmi po jednotlivých pečetích.
- Tito andělé byli připraveni před Bohem a čekali, až jim bude dám pokyn, aby začali dávat signály.
- Polnice sama nic „nedělá“, ale vydává signál, že se má něco začít dít.
- Jde o obraz polnice válečné (nebo náboženské), která se používala pro vydávání rozkazů vojskům. Velitel vydal signál a ten se přenesl k řadovým vojákům skrze signál polnice. Signály byly různé s různým významem: šlo o signál ke svolání vojska, zahájení pochodu, zahájení bitvy, poplach, zastavení boje, vítězství nebo konce bitvy.
- Signály se rozlišovaly podle charakteru zvuku, ale také po počtu tónů a počtu opakování.
- Každý anděl tedy měl od Boha přidělenu svou agendu, k jejímuž naplnění vydal svou polnicí pokyn.
- Andělé budou troubit jeden po druhém – události se měly dít postupně, krok za krokem, jeden po druhém. Bůh má vše pečlivě naplánované. Vše má dopředu připravený scénář, vše probíhá koordinovaně.
- Pokud si dějiny představíme jako velkou orchestrální skladbu, je všechno dopředu zapsáno v notách. Přesto jednotlivé sekce vždy čekají na dirigentův pokyn – když dostanou signál, začnou hrát svůj part. Dirigentem je Bůh, andělé s polnice jsou první houslista, atd.
- Jde o orchestraci dějin.
- Termín orchestrace se používá např. pro popis vývoje embrya po oplození: buňky se množí dle přesného plánu – v jednu chvíli se jedna buňka „rozhodne“ a začne se vyvíjet jako srdce, jiná buňka jako mozek. Působí to dojmem, jako by neviditelný dirigent svou taktovkou vydával buňkám pokyny.
- Zde dle pokynu Boha došlo k „rozbalení“ dalšího balíčku dějinných událostí.
- Kromě orchestrace situace připomíná ještě počítačový program: Při kliknutí na ikonu s příponou .exe (rozlomení sedmé pečeti), dojde k rozbalení další sekvence programů, které se začnou postupně spouštět.
3 A přišel jiný anděl, který měl zlatou kadidelnici, a postavil se k oltáři; bylo mu dáno množství kadidla aby "I have dal s modlitbami všech svatých na zlatý oltář, který "I have před trůnem.
- n.: k modlitbám;
- Kadidelnice je nosičem kadidla, nádobou, kde kadidlo hoří. Byla používána při bohoslužbě v Chrámu. Kadidlo je směs, která po zapálení produkuje vonný dým. Symbolicky vyjadřuje modlitby.
- V dnešní době je kadidlo používání během ŘK a pravoslavné bohoslužby.
- Dle Drápala (resp. Hietta) anděl jedná jako kněz. Denně se v chrámu pálilo kadidlo, ale jen jednou ročně vstupoval velekněz s kadidlem do velesvatyně a pálil ho na zlatém oltáři. A právě v tom okamžiku zazněly polnice ohlašující Jom Kippur. Do té doby se obřad odehrával v tichu a trval prý asi půl hodiny.
- Zde je kadidlo přidáno k modlitbám na oltář; platí tedy: kadidlo ≠ modlitby, kadidlo a modlitby jsou dvě různé věci.
- Ve Zj 5,8 je oproti tomu napsáno, že kadidlo a modlitba jsou totožné (kadidlo je modlitbou nebo modlitba je kadidlem). Kadidlo modlitbu symbolizuje přímo. (čtyřiadvacet starců padlo před Beránkem – každý měl harfu a zlaté číše plné kadidla, to jsou modlitby svatých.).
- V žalmu 141,2 je napsáno „Nechť má modlitba je před tebou jako kadidlo, pozvednutí mých rukou jako večerní oběť.“ Slovo „jako“ možná ukazuje spíše k symbolickému vyjádření než k totožnosti.
- Shrňme si, co se děje před trůnem u oltáře:
- Centrem všeho jsou modlitby svatých. Ty jsou primární, kolem nich se „točí“ to ostatní. (Modlitby lze definovat jako vše, co křesťané říkají Bohu).
- Modlitby jsou položeny na zlatý oltář před trůnem: Modlitby se dostávají se samého centra Boží pozornosti.
- To je důležité – lidské modlitby nepadají v nebi někam do spamu, neleží někde nepovšimnuty nebo zapomenuty v Boží podatelně. Jsou přinášeny až na Boží „psací stůl“, do samého centra Jeho pozornosti.
- To ale ještě není všechno: anděl k modlitbám přidává kadidlo (kterého mu bylo přiděleno velké množství). Proč?
- Kadidlo může spolu s modlitbami fungovat jako „katalyzátor“ (katalyzátor je látka, která, byť v malém množství, významně urychluje chemickou reakci) nebo může sloužit jako doporučující „razítko“.
- Pokud bychom zvažovali, že andělem je Ježíš (nebo že anděl má podobnou „Ježíšovskou“ roli), můžeme si představit, že na každou lidskou modlitbu dává svou parafu či razítko s doporučením: „Nanejvýš důležité“, „Věnovat zvláštní pozornost“, „Doporučuji k přednostními vyřízení“, „Doručit přímo na Boží stůl“, apod.
- Opět lze najít určitou analogii v chrámové bohoslužbě – při večerním přinášení kadidla se údajně Izraelci venku modlili.
- Pokud bychom kadidlo chápali jako modlitby samého Krista, dalo by se říci, že k Bohu se dostávají společně modlitby z „obou stran“ – ty lidské ze země se spojují s těmi Kristovými z nebe. Dva vonné kouře se spojují v jednu vůni libou Hospodinu.
4 A dým kadidla spolu s modlitbami svatých vystoupil z ruky anděla před Boha.
- K Bohu se modlitby svatých dostávají doprovázené či spojené s vůní kadidla.
- Dva vonné kouře, pozemský a nebeský se spojují v jednu vůni libou Hospodinu.
5 Tu vzal anděl kadidelnici, naplnil ji ohněm z oltáře a hodil dolů na zem; i nastaly hromy, hlasy, blesky a zemětřesení.
- Co se děje u oltáře dále poté, co anděl dal do kadidelnice kadidlo a jeho kouři vystoupil spolu s lidskými modlitbami k Bohu?
- Anděl kadidelnici (kadidlo již zřejmě vyhořelo) naplnil novým obsahem – ohněm z oltáře.
- O jaký oheň jde? Věděli jsme, že na oltáři po celou dobu hoří oheň? Spíše jsem si jej představoval nečinný, tedy prázdný. Co na oltáři vlastně hoří? Co se obětuje?
- Zvířata nebo potraviny těžko. Kristova oběť byla definitivní obětí, pokračovat v oltářovém obětování po Kristově smrti na kříži již nebylo třeba.
- Oltář může hořet „jen tak“, naprázdno či pro efekt. Jako jakýsi věčný oheň.
- Může ale také jí o oheň vznikající hořením kadidla. Při pálení kadidla v chrámech na zemi se vždy používá malé množství, neboť i z malého množství vznikne velké množství vonného kouře.
- Víme ale, že anděl měl tohoto materiálu „velké množství“. O měřítcích, v jakých se pohybujeme, nemáme vůbec žádnou představu. Je tedy možné, že množství vonného materiálu na oltáři bylo enormní, že ho tam doutnaly „metráky“ a uvolňovalo se množství voňavého dýmu jako „při požáru chemičky“.
- V tom případě by anděl na zemi hodil kadidelnici naplněnou hořícím kadidlem. Již víme, že kadidlem je míněna nebeská „složka“ modliteb přicházejících před Boha, případně pozemská i nebeská složka modliteb současně.
- Dá se vyvodit, že lidské modlitby spolu s modlitbami Kristovými „vypůsobí akci“: Bůh na modlitby zareaguje tím, že je nechá „hodit na zem“.
- Modlitby vždy vyjadřují vůli modlitebníka – platí tedy, že lidská vůle „smíšená“ s vůli Kristovou společně vypůsobí Boží jednání na zemi. Posouvají dějiny kupředu. Zhmotňují se v akci. Mysl (lidská a Boží) ovlivňuje hmotu.
- Co se na zemi po dopadu kadidelnice stane? Nastanou hromy, hlasy, blesky a zemětřesení – „dopad“ kadidelnice na planetu vypůsobí výraznou „explozi“, projevující se hlukem, otřesy země a výboji v atmosféře ( podobně jako např. dopad meteoritu).
- Jde o známku toho, že dějiny „uzrály“ do další fáze – do fáze polnic.
- Na tomto „uzrání“ měly roly lidské modlitby – vidíme tedy, že svými modlitbami můžeme „postrkovat“ dějiny kupředu, urychlovat běh dějin či hlavně Kristův návrat.
- Dá se symbolicky říci, že lidské modlitby se u Boha „kumulují“ a při přesáhnutí určitého kritického množství se nádoba přeteče, „kvantita se promění v kvalitu“, „provalí se hráze“ – projeví se Boží odpovědí.
- To, že lidé svou činností mohou urychlovat běh dějin, můžeme vidět ještě z jiných míst Písma:
- Explicitně v 2Pt 3,12 „Když se to všechno má takto rozplynout, jak svatě a zbožně musíte žít vy, kteří očekáváte a urychlujete příchod Božího dne, kvůli němuž se nebesa rozplynou ohněm…“
- Použito σπεύδω [speudó], mj. s významem urychlit, uspíšit [6 výskytů celkem].
- Urychlující vliv může mít i „Přijď tvé království“ z otčenáše.
- Modlitby „netrpělivosti“ Jak dlouho ještě? – vysílají nejen mučedníci ve Zj 6,10-11, ale i mnoho dalších věřících – viz zvláštní studie Až do kdy? Jak dlouho ještě? v sekci Biblické studie na těchto stránkách.
- Urychlovačem konce je evangelizace světa podle Mt 24 „Toto evangelium království bude kázáno po celém světě na svědectví všem národům – a tehdy přijde konec.“
- Explicitně v 2Pt 3,12 „Když se to všechno má takto rozplynout, jak svatě a zbožně musíte žít vy, kteří očekáváte a urychlujete příchod Božího dne, kvůli němuž se nebesa rozplynou ohněm…“
6 A těch sedm andělů, kteří měli sedm polnic, se připravilo, aby zatroubili.
- Naplněním míry modliteb a jejich uvržením na zem se spustila další sekvence událostí, každá odstartovaná andělským zatroubením.
- O nic radostného a „prosluněného“ nepůjde.
7 Zatroubil první anděl. Nastalo krupobití a oheň smíšený s krví a bylo And svrženo na zem. Třetina země shořela, třetina stromů shořela, veškerá zelená tráva shořela.
- var.: smíšené (to obojí);
- A už je to tady: krupobití a oheň smíšený s krví.
- Krupobití je věc známá. Velké kroupy dokážou být zničující, jak víme z egyptských ran i z občasných zpráv ze světa. Velké mohou ubít dobytek na poli nebo rozbít okna aut. Zničení rostlin včetně úrody na polích a zničení stromů jsou pravidlem.
- Padání ohně s krví neznáme a je obtížné si je představit. Oheň padal na Sodomu ve formě sirných koulí, následkem byla úplná zkáza a smrt všech.
- Oheň zde není nic symbolického – opravdu zapaluje vše, na co padne. Jediné, co známe, že přichází z nebe a má schopnost podpalovat, jsou blesky. Že by tedy šlo o nebývalou bouři s extrémní hustotou blesků a extrémními krupobitími?
- Co znamená, že oheň je smíšený s krví, netušíme. Snad nějaký „zkalený“ lijavec, kdy déšť není tvořen čistou vodou, ale nějakým červeným „roztokem“? Je zabarven např. červeným prachem?
- Vždy znovu naskakuje otázka – jak se Jan o těchto věcech dozvídá? Nenapadlo mě nic jiného, než že je buď vidí v reálu v časovém sestřihu nebo jsou mu předváděny v nějaké audio-vizuální prezentaci.
- V tomto případě mohl vidět nejprve troubícího anděla a vzápětí strašnou bouři – tu pak popisuje, jak nejlépe umí: Všímá si, že blesků je velké množství a zapalují celé oblasti, že kroupy jsou veliké a déšť je zabarvený do ruda.
- Všímá si také, že požáry není postižena celá země, snad s výjimkou trávy, která shořela všude.
8 Zatroubil druhý anděl. Něco jako veliká hora hořící [ohněm] bylo vrženo do moře. Třetina moře se obrátila v krev 9 a zahynula třetina živých tvorů v moři a byla zničena třetina lodí.
- ř.: majících duši;
- Snad by mohlo jít o erupci vulkánu s vyvržením velkého množství materiálu.
- Případně se vulkán může roztrhnout a zřítit do moře.
- V této souvislosti se někdy mluví o sopce Cumbre Vieja na ostrově La Palma na Kanárských ostrovech. Její svah je údajně nestabilní a erupci by se mohla část hory sesunout do Atlantského oceánu a způsobit megatsunami, které by zasáhlo nejen okolní Kanárské ostrovy, ale i východní pobřeží USA, Karibik, Afriku a Evropu.
- Moře je pak z velké části znečištěné a zkáza způsobená obrovskými tsunami nepředstavitelná, i když ne absolutní.
- Můžeme si také představit meteorit hořící při průletu atmosférou a dopadající do moře s podobnými důsledky. (O meteorit by mohlo jít při další polnici).
10 Zatroubil třetí anděl, a z nebe spadla veliká hvězda, hořící jako pochodeň, a padla na třetinu řek a na prameny vod. 11 Jméno té hvězdy je Pelyněk. Třetina vod se změnila v pelyněk a mnoho lidí zemřelo z těch vod, protože zhořkly.
- Popis jistě navozuje představu meteoritu (bolidu). Nicméně, jak může meteorit způsobit zhořknutí sladkovodních toků, je nejasné.
- Může se rozpadnout na fragmenty a pokrýt velkou část Země deštěm úlomků?
- Může obsahovat nějaké toxické látky, které zasypou velké plochy planety a kontaminují vodu?
- Rozhodně zajímavé je, že pelyněk (řecky ἄψινθος, apsinthos) se rusky („slovansky“) řekne černobyl (podle GPT je černobyl (Чернобыль) běžné slovanské označení pro druh pelyňku Artemisia vulgaris, česky pelyněk černobýl.
- Havárie atomového reaktoru v Černobylu v r. 1986 je tedy vcelku pochopitelně některými chápána jako naplnění tohoto proroctví – sice nic nespadlo z nebe, ale radioaktivní mrak pokryl značnou oblast, na které jistě nebylo žádoucí pít místní vodu.
- Jaderná válka by jistě dokázala „zhořknout“ vodu z velkých oblastí světa.
12 Zatroubil čtvrtý anděl, a byla zasažena třetina slunce, třetina měsíce a třetina hvězd, takže třetina z nich ztemněla a nebylo světlo po třetinu dne a stejně . noci.
- Czech Study Translation note: Ex 10,21-23 (Temnota byla jednou z egyptských ran; tehdy šlo ale o temnotu naprostou).
- Zatmění nebeských těles těsně před svým návratem udává i Ježíš v Mt 24,29 (Ihned po soužení oněch dnů se zatmí slunce a měsíc nebude vydávat svou zář, hvězdy budou padat z nebe a mocnosti nebes se zatřesou).
- Bylo i u šesté pečeti ve Zj 6: Nastalo veliké zemětřesení, slunce zčernalo jako smuteční roucho, celý měsíc zrudl jako krev a hvězdy nebes padaly na zem…
- K zatmění došlo i při Kristově ukřižování.
- Ve Starém zákoně jsou potemněním nebeských těles provázené různé události:
- Iz 13,9-10 Hle, přichází den Hospodinův, den krutý, s hněvem a planoucím hněvem… Nebeské hvězdy a jejich souhvězdí nevydají své světlo, slunce se zatmí při svém východu a měsíc nebude svítit. (jde o pád Babylona)
- Iz 34,4 Všechen nebeský zástup zvadne, nebesa budou svinuta jako svitek a celý jejich zástup opadá jako listí z vinné révy… (proti Edómu)
- Ez 32,7-8 Až uhasneš, zakryji nebesa a hvězdy na nich nechám potemnět. Slunce, to zakryji oblakem, a měsíc nebude svítit svým světlem. Všechna světla svítící na nebesích nad tebou nechám potemnět a uvedu temnotu na tvou zemi, je výrok Panovníka Hospodina (Egypt)
- Joel 2,10; 2,31; 3,15 Slunce a měsíc se zatmí, hvězdy ztratí svůj svit… Slunce se obrátí v temnotu a měsíc v krev, než přijde veliký a hrozný den Hospodinův… Slunce a měsíc se zatmí, hvězdy ztratí svůj lesk.“ (Jeruzalém)
- Am 8,9 V onen den… způsobím, že slunce zapadne v poledne a zatemním zemi za jasného dne.
- Sof 1,15 Den hněvu, den soužení a úzkosti, den temnoty a mrákoty, den oblaku a husté temnoty…
- Zatemnění těles se vyskytuje během zásadních dějinných událostí; některé místa odkazují přímo na poslední časy.
- U čtvrté polnice nejsou úkazy na obloze stoprocentní – zasažena je třetina slunce, měsíci i hvězd.
- Co to znamená, není jasné – Jan to vysvětluje dvěma nekompatibilními způsoby:
- Jednak ve smyslu, že potemní třetina a zbytek nikoliv. To si snad lze představit u hvězd – buď ve smyslu že pohasne každá třetí hvězda na obloze, nebo že je zasažena třetina plochy oblohy.
- Jak má ale potemnět třetina slunce a měsíce? Buď by mohla pohasnout třetina jejich povrchu nebo by se o třetinu mohla snížit jejich jasnost.
- Bylo by mnohem „jednodušší“, kdyby k potemnění došlo kvůli dějům v zemské atmosféře, než na podkladě dějů kosmických.
- A do všech těchto představ pak Jan „hází vidle“, když píše, že šlo o něco úplně jiného – že nebylo světlo po třetinu dne a stejně . noci. Takže třetina by pak znamenala nikoliv snížení intenzity svitu nebo snížení počtu svítících těles, ale o to, že tma zasáhne třetinu trvání dne i třetinu noci.
- Ať je to jakkoliv, rozhodně jde o hrozivou událost.
13 Tu jsem uviděl a uslyšel jednoho orla, jak letí (prostředkem nebe) a volá mocným hlasem: „Běda, běda, běda těm, kteří bydlí na zemi, pro zbývající hlasy polnic tří andělů, kteří ještě mají troubit.“
- n.: v zenitu;
- ř.: říká;
- [trojí běda odpovídá třem zbývajícím ranám;
- Mohlo jít o jednu z bytostí u trůnu? Slovo „he saw“ by mohlo napovídat, že Jan tohoto orla už dříve viděl?