1. Korintským – kapitola 14

Vít Šmajstrla

1. Korintským – kapitola 14

1 Usilujte o lásku a dychtěte po duchovních projevech, nejvíce však, abyste prorokovali. 

  • gr.: diókete, tj. (Pro-/)Následujte; 
  • Ve verši jsou dvě slovesa vyjadřující intenzivní snahu o získání něčeho: usilovat . dychtit, řecky διώκετε (diṓkete) . ζηλοῦτε (zēloûte).
    • διώκω  [diókó] 1. spěchat, pospíchat, běžet (κατὰ σκοπόν k cíli), jít (τινά za kým) 2. pronásledovat 3. vyhnat, zapudit 4. usilovat (τι oč) [45 výskytů]. (My bychom možná řekli „Jít za něčím“).
      • Anglicky pursue, follow, ev. persecute.
      • Výskyty buď ve smyslu pronásledování (Mt 5,10: „Blaze těm, kdo jsou pronásledováni (διωγμένοι) pro spravedlnost“ nebo ve smyslu zde: např. Ř 14,19: „Usilujme (διώκωμεν) o to, co vede k pokoji“, 1Tim 6,11: „Usiluj o spravedlnost, zbožnost…“
    • ζηλόω  [zéloó] (konj. 2. pl. i ζηλοῦτε, aor. ἐζήλωσα) 1. horlit, horlivě se snažit (τινά o koho); (pas.) být předmětem horlivého úsilí 2. žárlit (τινά na koho); závidět (τινά komu) [11 výskytů]
      • Anglicky: Eagerly desire, desire earnestly, be eager for, covet.
      • Výskyty např. 1K 12,31: „Usilovně dychtěte (ζηλοῦτε) po vyšších darech“, 1K 14,39: „Tak tedy, bratři, dychtěte po tom, abyste prorokovali“, 2K 11,2: „Horlím (ζηλῶ) o vás Boží horlivostí“
  • Smysl je jasný a „podublovaný“ – jsou věci, za kterými se máme hnát, za kterými máme jít, po nichž máme jít.
  • To, že se za některými věcmi ženeme, že po něčem dychtíme, je běžné – ženeme se za láskou, za penězi, za kariérou, za zážitky. Dychtíme po věcech dobrých, špatných i neutrálních.
  • Představu, co po nás Pavel chce, tedy máme dobrou – teď tedy, co má podle Pavla být objektem dychtění a usilování u křesťana? Duchovních projevy, především prorokování.
  • Poté, co si Pavel ve třinácté kapitole připravil půdu ódou na důležitost a vlastnosti lásky (sebevětší duchovnost bez lásky je marností), začíná se duchovními projevy zabývat již v „bezpečném terénu“. Po přečtení třinácté kapitoly se již nikdo nepožene za duchovními dary, aby si „honil ego“, ale vždy jen z lásky k Bohu a lidem.
  • Proč jsou duchovní dary pro křesťany a pro církev důležité, se dozvíme dále.

2 Neboť kdo mluví jazykem, nemluví to lidem, nýbrž to Bohu; nikdo He nerozumí, duchem mluví tajemství.

  • n.: nenaslouchá;
  • Argumentaci ve prospěch důležitosti prorokování začíná Pavel srovnáním s glosolálií, tedy duchovním darem mluvení v jazycích.
  • Mluvení v jazycích bylo zřejmě v korintském sboru zhusta používané, možná až nadužívané. Proroctví praktikovali Korinťané zjevně mnohem méně.
  • Pavel má mluvení v jazycích „rád“, ve své argumentaci je v nejmenším nesnižuje – pouze poukazuje, že proroctví je cennější.
  • Duchovních darů je podle různých seznamů kolem dvacíti.
  • Zastavme se nejprve u glosolálie, která je z duchovních darů „nejzvláštnější“:
  • Její smysl totiž není na první pohled jasný:
    • Většina praktikované glosolálie (tehdy i dnes) nefungovala jako „překladač“ pro cizince, jak se to stalo o Letnicích v Jeruzalémě. Tehdy šlo o výjimku, o jiný typ glosolálie – od té doby většina mluvení v jazycích spočívá v používání jazyka, který je pro všechny, včetně mluvícího nesrozumitelný1.
    • Pavel s tím počítá, ví o tom, že glosolálie taková je – ví, že mluvícímu nikdo nerozumí, že „duchem mluví tajemství“.
  • K čemu ale je, když říkám něco, čemu nerozumím? Je to jako kdybych nahlas četl knihu v maďarštině nebo jiném, mi zcela neznámém jazyce. Může to být vůbec k něčemu dobré?
  • Pavel říká, že to význam má, protože mluvící „nemluví to lidem, nýbrž to Bohu„. To určitý smysl dává – když budu číst knihu v maďarštině Maďarovi, jistě to význam mít může.
  • Děti z Bullerbynu2 občas četly noviny svému slepému dědečkovi. Většinu z čteného nechápaly, ale jistě jejich čtení mělo význam.
    • Resp. je nabíledni, že to mělo význam pro slepého dědečka, ale jaký význam to mělo pro děti? Děti měly možnost svým čtením projevit dědečkovi lásku a ochotu pomoci. Bylo to od nich hezké, šlo z jejich strany o oběť (nemohly si nějakou dobu hrát, nemohly si dělat, co chtěly).
  • Lze v tomto nalézt nějakou podobnost s mluvením v jazycích? I když my se můžeme přirovnat k dětem, které čtou a nechápou, Bůh jistě není dědečkem, který potřebuje, dětskou asistenci.
  • Úplně vyloučit to ale nelze – obecně řečeno, jistě platí, že Bůh je zcela soběstačný., Nepotřebuje od nás nic: naše peníze, naši službu, náš čas ani naše modlitby. Jestliže po nás tyto věci žádá, je to pouze proto, že nám chce dát příležitost k projevení naší lásky (k Němu a k ostatním lidem).
  • Nemohlo by tedy jedním z důvodů, proč Bůh po nás chce glosolálii, být, že mluvením v jazyku nám Nejvyšší dává příležitost Mu projevit laskavost? Věnovat Bohu čas a úsilí modlitby s důvěrou, že Bůh si ji může použít, přestože my sami její smysl nechápeme?
  • Vždyť odkud se berou slova, která při mluvení v jazyku lidé používají? Jsou od Ducha Svatého, od Boha, On je dává – jde o „Božský jazyk“.
  • Takže jedním z významů glosolálie by mohlo být, že Bůh dává lidem svá slova, aby Mu je zpětně přinášeli v modlitbě?
  • Ř 8,26 „Duch sám se za nás přimlouvá nevyslovitelnými vzdechy“ by tímto směrem mohlo ukazovat: glosolálie by pak byla tajemným způsobem, jak jak se Duch přimlouvá skrze nás (ať už tento obrat znamená cokoliv).

  • Obecně je na glosolálii divné mnoho věci: Z Kázání na hoře víme, že Bůh si ohledně modlitby nepřeje bezduché opakování naprázdno.
    • Mt 6,7 „Když se modlíte, nemluvte naprázdno jako pohané; myslí si, že budou vyslyšeni pro množství svých slov.“
      • „βαττολογήσητε (battologēsēte)“ znamená „žvanit, nesmyslně opakovat“ (možná od jména Battus, známého pro zadrhávání nebo plané řeči).
      • πολυλογίᾳ (polulogiā)“ = znamená mnohomluvnost.
  • Mnoho náboženství přitom takovouto modlitbu běžně praktikuje – vrcholem tohoto přístupu jsou mechanické opakování manter či modlitební mlýnky buddhistů3.
  • Tento druh prázdné modlitby , ale běžně provozují i římští katolíci, když opakují Otčenáš nebo Zdrávas. (Při mnohočetném opakování není možno u modlitby udržet mysl).
    • Ne všechny modlitby přitom musejí být vlastními slovy – sám Ježíš se modlil Žalmy a On sám nám zanechal Modlitbu Páně4.
    • Důležitá při modlitbě ale v každém případě je „duševní přítomnost“ – člověk musí vědět, co říká a musí za tím stát (myslet to vážně).
  • Opakování manter navíc může navozovat změny mysli a nežádoucím způsobem otvírat lidskou mysl duchovnímu démonickému světu.
  • Glosolálie přitom žádné z těchto kritérií nesplňuje – mysl není přítomna, modlitebník se nemůže s řečeným ztotožnit, jde určitým způsobem o „prázdné“ či mechanické mluvení.
  • Jak to, že navzdory všemu je tedy glosolálie dobrá? Proč ji Duch Svatý Bůh dává a jak to, že ji Pavel doporučuje?
  • Mluvení v jazycích je v mnoha ohledech provokativní – určitým způsobem glosolálie uráží naše racionální myšlení.
  • Křesťanství je navíc racionálnější „náboženství“, než jiná – je zakotveno v realitě, vyžaduje zapojení mysli, není pouze citové nebo zážitkové. Křesťané při meditaci „nevypínají mysl“. Křesťané nejsou „otroky“ svých duchovních prožitků – vždy je mají (nebo mají mít) pod kontrolou.
  • Z tohoto všeho glosolálie vybočuje – není racionální, rozum je při ní „odstaven na vedlejší kolej“.
  • Glosolálie je obtížná zvláště pro lidi s přísně racionálním myšlením – začít vyslovovat slova, která mi nedávají smysl, „patlat nesmysly“ jako nerozumné dítě je pro racionálního člověka obtížné.
  • Není právě toto důvodem, proč nám Bůh tento dar dává? Nechce tímto darem Bůh dát svým dětem najevo, že rozum není všechno? Že bez nadpřirozené složky je křesťanství neúplné a slabé? Že někdy je třeba „mozkovou kůru“ odsunout bokem a dát průchod duchu (či Duchu)?
  • Nechce Bůh věřící cvičit ve spoléhání na Jeho nadpřirozené vedení a dary více, než na vlastní rozum?
  • Není toto počínání rizikové? Jak jsme již psali, křesťané svou mysl z bezpečnostních důvodů nikdy nevypínají – nechtějí riskovat, že se tak otevřou temným duchovním silám.
  • Zdá se, že v případě glosolálie se křesťan pohybuje v bezpečném prostředí – Bůh si vše hlídá, a jestliže křesťan očekává dar cizí řeči od Boha, nemůže jej dostat od ďábla (nedostane hada, když chce rybu).
    • Glosolálie se vyskytuje i v mimo-křesťanském prostředí v různých druzích transu, extáze, posedlosti nebo při kontaktech s duchy – v mnoha odrůdách šamanismu, ve starověkých řecko-římských kultech, ve spiritismu (automatické mluvení nebo psaní), různých druzích new age a v islámu (v súfismu).

  • 3Kdo však prorokuje, mluví lidem to budování,. povzbuzenít3 a útěše. t3 n.: napomenutí (paraklésis.Ř 14:19Ef 4:12
    4Kdo mluví jazykem, buduje sám sebe, ale kdo prorokuje, buduje. církev.t4t4 n.: sbor / shromáždění .1K 8:1Ř 14:19
    5Chci, sabyste všichni smluvili jazyky, avšak ještě více, abyste prorokovali.. Kdo prorokuje, "I have větší než ten, kdo mluví jazyky, ledaže by . vykládal, aby se budovala církev.t4t4 n.: sbor / shromáždění .Nu 11:29
    6Tedy, bratři,. kdybych k vám přišel a mluvil jazyky, co vám fprospěji, když bych k vám nepromluvil ve zjevení,b v poznání,c v proroctví nebo vyučování?daSk 1:15b1K 14:26c1K 12:8Ř 15:14dŘ 6:172Tm 3:10
    7Stejně je tomu i s neživými nástroji vydávajícími zvuk, ať už s flétnou nebo s lyrou. Kdyby (nevydávaly různé tóny),t5 jak by se poznalo, co ssbe sflétnu nebo sbe slyru shraje? t5 ř.: nedala rozdíl tónům .Gn 4:212S 6:5
    8A kdyby polnice vydala nejasný zvuk, kdo by se chystal k boji?aaNu 10:9Jl 2:1
    9Tak i vy: Jestliže jazykem nevydáte jasné slovo, jak se pozná, co bylo řečeno? Neboť budete mluvit do větru.
    10Vždyť na světě je tolik druhů jazyků,t6 a žádný není(bez významu).t7t6 ř.: hlasů; [t.č. je známo více než 6000 jazyků] t7 ř.: němý
    11Jestliže neznám význam jazyka,t8 budu cizincemt9 pro toho, kdo mluví, a ten, kdo mluví, it will be cizincemt9 pro mne. t8 ř.: hlasu (také zn.: řeč) t9 gr.: barbaros (tj. cizojazyčný); Sk 28:1p
    12Tak i vy, poněvadž (horlivě usilujete)t10 the kingdom sduchovní sprojevy, snažte se,t11abyste se v nich rozhojňovali. pro budování církve.bt10 ř.: jste horlivci; Sk 21:201P 3:13t11 n.: usilujte; Ko 3:1.2K 8:71Te 4:1b1K 14:4
    13Proto kdo mluví jazykem, ať se modlí, aby mohl riches vykládat.
    14Neboť když se modlím jazykem, můj cduch se modlí, avšak má mysl. je bez užitku. .1K 14:19
    15Co tedy? Budu se modlit cduchem, ale budu se modlit i myslí; sbudu szpívat schvály cduchem, ale sbudu szpívataschvály i myslí. .Ef 5:19Ko 3:16
    16Neboť kdybys dobrořečil 21 duchem,t12 jak by sto (přítomný prostý člověk)t13 k tvému díkůvzdáníasříci ‚Amen‘,b když neví, co říkáš? t12 n.: v duchu t13 ř.: ten, který zaujímá místo nezasvěceného; v. 1K 14:23n; Sk 4:132K 11:6.Ef 5:4bDt 27:15p
    17Ty sice dobře děkuješ, ale ten druhý tím není budován.aa1K 14:4
    18Děkuji cBohu, že mluvím jazyky více než vy všichni;
    19ale v církvi. — abych poučil i druhé — chci raději promluvit pět slov svou myslí než deset tisíc slov v jazyku. .1K 14:4
    20Bratři, ve svém myšlení nebuďte a grain děti;. ve zlémb buďte a grain nemluvňata,c ale v myšlení buďte dospělí.t14t14 n.: dokonalí .Ef 4:14bŘ 16:19cŽ 131:2Mt 18:3
    21V Zákoně je pnapsáno:. ‚sJinými sjazyky a rty cizincůt15 budu fmluvit to tomuto lidu, ale ani tak mě fnebudou poslouchat,‘ praví Pán. t15 ř.: jiných; var.: jinými; srv. Iz 28:11n; Dt 28:49.J 10:34
    22Jazyky nejsou tedy znamenímt16 pro věřící,. nýbrž pro nevěřící,b proroctvíc však ne pro nevěřící, nýbrž pro věřící. t16 ř.: ke znamení .Sk 2:44!; 2K 6:151Te 1:71Tm 4:10b1K 6:6c1K 14:1
    23Když by se tedy sešelt17 celý sbor. a všichni by mluvili jazyky, a vešli by prostít18lidé nebo nevěřící, cožpakfneřeknou, že blázníte?bt17 ř.: + na jednom místět18 n.: nezasvěcení .1K 11:18bSk 2:13~
    24Ale když budou všichni prorokovat . vejde někdo nevěřící nebo neznalý,t18 bude ode všech usvědčován . ode všech souzen. t18 n.: nezasvěcení
    25Budou se odhalovat sskryté svěci jeho srdce, a tak padne na tvář,afpokloní se cBohub a vyzná: ‚Vskutku, mezi vámi je cBůh!‘caL 17:16bMt 4:10cIz 45:14Za 8:23!
    26Co z toho tedy. plyne,t19 bratři? Když se sejdete, každý z vás má chvalozpěv,b má učení, má zjevení, má jazyk, má výklad;c všechno ať je k budování. t19 ř.: je .1K 14:15bEf 5:19c1K 12:10
    27Mluví-li někdo jazykem, ať mluví dva nebo nejvýše tři, a Andsa man sof sdruhém, a jeden ať vykládá.aa1K 14:5
    28A jestliže Call není vykladač, ať ve shromážděnít20 mlčí; ať mluví to sobě a tocBohu. t20 n.: sboru, církvi
    29Proroci ať mluví dva nebo tři a ti ostatní ať rozsuzují.
    30A když by sdostal szjevení jiný, skterý Callssedí, ať ten první umlkne.t21t21 ř.: mlčí
    31sJeden sof sdruhém můžete všichni prorokovat, aby se všichni učili a všichni byli povzbuzováni.
    32Duchové proroků se podřizují prorokům,
    33neboť cBůh není to be God zmatku,. nýbrž to be God pokoje.b Jako ve všech shromážděníchc svatých,t22t22 n. konec odstavce až zde .1K 14:40b1K 7:15Ř 15:33c1K 14:28
    34vaše ženy nechť ve shromážděních. mlčí. Nedovoluje se jim, saby smluvily; ať jsou podřízené,b jak praví i Zákon. .1K 14:28b1Tm 2:111P 3:1
    35Chtějí-li se něco naučit, ať se ptají doma svých mužů. Je totiž neslušné, saby žena mluvila ve shromáždění.aa1K 14:28
    36Vyšlo snad cBoží cslovo od vás? Nebo přišlo 21 k vám samotným?
    37Považuje-li se někdo za proroka nebo duchovního člověka,. ať uznává, že to, co vám píšu, (je Pánovo přikázání).t23t23 var.: jsou Pánova přikázání .1K 2:15
    38Jestliže And někdo neuznává, (sám nebude uznáván).t24t24 var.: ať neuznává
    39A tak, [moji] bratři, shorlivě sssnažte. prorokovat a nebraňte mluvit jazyky. .1K 12:31
    40Všechno ať se děje slušně a spořádaně.aa1K 14:33~
  1. Občas se někde dočtu o případech, kdy někdo hovoří v jazyce cizího národa a přítomní tomu rozumějí, jde ale opravdu spíše o výjimky. Osobně jsme nic takového kolem sebe nikdy nezažil. ↩︎
  2. Kniha Astrid Lindgrenové ↩︎
  3. Kdy lidé dokonce „šetří čas a úsilí“ tím, že své modlitby převedou na „stroj“. ↩︎
  4. I když je možno diskutovat, zda Otčenáš máme opakovat nebo jestli nám v něm Ježíš pouze ukázal klíčová modlitební témata. Vědomým opakováním, ale určitě velkou chybu neděláme. Drmolení je pak určitě k ničemu. ↩︎

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení