1 Pavel, z Boží vůle apoštol Krista Ježíše, a bratr Timoteus církvi Boží, jež je v Korintu, se všemi svatými, kteří jsou v celé Achaji:
2 Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.
3 Požehnaný Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, Otec milosrdenství a Bůh veškerého povzbuzení,
- pl.; n.: slitování;
- n.: veškeré útěchy (paraklésis) – stejně do v. 2K 1,7(i u slovesných tvarů: potěšovat / těšit);
- Bůh je Otcem milosrdenství – je jeho zdrojem, od Boha všechno milosrdenství pochází. Mimo Boha žádného milosrdenství není. Když se někdo zachová milosrdně, napodobuje Boha, jedná jako Bůh, jedná jako Boží dítě. Dělá to, co dělá Bůh.
- Totéž platí pro povzbuzování – Bůh je zároveň Bohem veškerého povzbuzení – povzbuzování je Boží přirozeností. Je Bohem veškerého povzbuzení, tedy opět platí, že každé povzbuzení pochází primárně od Boha, On je jeho zdrojem. Kdo povzbuzuje, jedná jako Bůh, dělá Boží práci.
4 který nás povzbuzuje v každém našem soužení, abychom i my mohli povzbuzovat ty, kteří jsou v jakémkoli soužení, tím povzbuzením, kterým Bůh povzbuzuje nás.
- I když se nám to tak často nezdá, útěcha a povzbuzení nejsou či nemusejí být nejvyšším cílem (pro nás se v dobách soužení nejvyšším cílem většinou jeví): ještě vyšší cílem je povzbuzování ostatních.
- Křesťanství není „sobecké“ v tom smyslu, že nejvyšším cílem by bylo být povzbuzen nebo utěšen, dokonce ani to, aby nám bylo poskytnuto milosrdenství – to vše je důležité. Existuje ale ještě „vyšší cesta“ a tou je, abychom mohli to, čeho se nám dostává, dávat dále.
- Povzbuzení v soužení nemusí nutně znamenat, že Bůh každé naše soužití vyřeší. Povzbuzením může být i to, že dostaneme sílu soužení nést.
- Někdy dokonce povzbuzením může být i to, že naše utrpení dostane smysl.
- Nezřídka se setkávám s tím, že lidé, kteří prošli nějakou těžkou životní situací (např. nemocí, úmrtím, rozpadem manželství apod.), nacházejí smysl v tom, že své zkušenosti mohou předávat dále.
- Povzbuzení od takových lidí také působí mnohem věrohodněji.
- 5Neboť jako se na nás rozhojňují Kristova utrpení,a tak se skrze Krista rozhojňuje i naše povzbuzení. a2K 4:10; Fp 3:10; Ko 1:24
- 6Jsme-li tedy v soužení, je to k vašemu povzbuzení a záchraně;a jsme-li povzbuzováni, je to k vašemu povzbuzení, které se projevuje ve svytrvalém ssnášení týchž utrpení, jež snášímeb i my. aSk 27:34; 2Tm 2:10b1K 4:12; 2Te 1:4
- 7Naše naděje, pokud jde o vás, je pevná; víme,a že jako jste účastni utrpení, tak i povzbuzení. a2K 4:14; 2K 5:1; 2K 5:6; Ř 2:2!
- 8Nechceme, bratři,asabyste snevědělib o našem soužení,c které [nás] potkalo v Asii;dsdolehlo sna snás nadmíru stěžce, nad naši sílu, takže jsme si zoufali, až jsme i pochybovali o svém životě. a2K 8:11; 2K 13:11; Sk 1:15p bŘ 1:13! cSk 19:23 – Sk 19:40~; 1K 15:32~ d2K 2:9p
- 9Sami v sobě jsme však pměli ten rozsudek smrti, abychom pnespoléhalia na sebe, ale na cBoha, který křísí mrtvé;baJr 17:5 – Jr 17:7; L 18:9::; Fp 3:3n! b2K 4:14; Žd 11:19
- 10on nás vysvobodila z takového nebezpečí smrti a (ještě vysvobodí);t3 v něho psjsme ssložili ssvou snaději,b že ještě znovu fvysvobodí, t3 var.: vysvobozuje aŘ 15:31b1Tm 4:10
- 11skdyž i vy nám sbudete spomáhat modlitbou,a aby za nást4(mnozí děkovali)t5kvůli(daru milosti),b kterého se nám dostalo skrze přímluvy mnohých. t4 var.: vás t5 ř.: z mnohých tváří bylo poděkováno aŘ 15:30; Fp 1:19; Fm 1:22b1K 12:4p
- 12Neboť toto je naše chlouba: svědectví našeho svědomí,a že jsme si na světě — a obzvláště mezi vámi — počínali v prostotět6 a cBoží upřímnosti,b ne v xtělesné moudrosti,c nýbrž v Boží milosti. t6 var.: svatosti aSk 23:1! b2K 2:17; 1Te 2:10~ c1K 1:17; Jk 3:15
- 13Neboť vám nepíšeme nic jiného, než co čtete a také chápete,t7 a doufám, že dokonalet8fpochopíte,t7t7 ř.: (důkladně) poznáváte / uznáváte … poznáte / uznáte t8 n.: až do konce
- 14jako jste nás už i zčásti pochopili,t7 žet9 jsme vaší chloubou,a tak jako i vy naší v denb[našeho] Pána Ježíše. t7 ř.: (důkladně) poznáváte / uznáváte … poznáte / uznáte t9 n.: protože a2K 5:12b1K 1:8!
- 15V této důvěře jsem k vám chtěl už dříve přijít, abyste dostalit10 dvojít11 milost,t12t10 var.: měli t11 ř.: druhou t12 var.: radost
- 16a skrze vás projít do Makedoniea a z Makedonie opět přijít k vám a od vás být vypravenb do Judska. a2K 2:13; 2K 7:5; 2K 8:1; 2K 9:4; 2K 11:9; Sk 16:9p; 1K 16:5 – 1K 16:7! bSk 15:3!
- 17sKdyž sjsem tedy toto schtěl, jednal jsem snad lehkovážně? Nebo snad to, co zamýšlím, jet13 podle xtěla,a takže ‚ano, ano‘ u mne znamená zároveň ‚ne, ne‘? t13 ř.: zamýšlím a2K 10:2p; 2K 11:18; 1K 1:26p
- 18cBůh je však věrný,a takže naše cslovo k vám není ‚ano‘ i ‚ne‘. a1K 1:9!
- 19Neboť cBoží Syn,a Ježíš Kristus, který byl mezi vámi skrze nás vyhlášen — mnou, Silvanemv14 a Timoteem — nebyl ‚ano‘ i ‚ne‘, nýbrž v něm se puskutečnilo ‚ano‘. v141Te 1:1; 1P 5:12; [prav. varianta jména Silas (Sk 17:14!)] aMt 4:3; Mt 16:16
- 20Neboť svšechna Boží zaslíbení,askolik sjich jen je, v něm jsou ‚ano‘. Proto je také skrze něho řečeno ‚amen‘ k slávě cBohu skrze nás. aŘ 15:8
- 21Ten, kdo nás upevňuje spolu s vámi (v Kristu)t15 a pomazal nás, je Bůh. t15 ř.: v Krista; (Kristus = ‚Pomazaný‘)
- 22On nás také zapečetilt16 a (do našich srdcí)t17 dal (cDucha jako závdavek).t18t16 srv. Ef 1:13 a Ef 4:30; n.: sosvědčil svouspečetí (J 6:27) t17 ř.: v našich srdcích t18 ř.: závdavek (= záruku) Ducha
- 23Volám cBoha za svědkaa na svou duši, že (jen z ohledu na vás)t19 jsem ještě nepřišel do Korintu. t19 ř.: šetře vás aŘ 1:9!
- 24(Nejsme pány)t20 nad vaší vírou, nýbrž jsme pomocníkyt21 vaší radosti; vždyť vírout22spevně psstojíte.at20 ř.: Není to tak, že panujeme t21 ř.: spolupracovníky t22 n.: ve víře aŘ 11:20